onsdag 10. april 2013

Mediehistorie. Infotaiment

Tverrfaglig oppgave: Mediefag og Engelsk.

I denne perioden skal jeg jobbe med et selvvalgt tema i mediehistorien.

Jeg skal lage en digital fortelling i Adobe Premiere (CS6) der jeg formidler et informativt innhold på en underholdene måte (Info + Entertainment = Infotainment)

For å nå et større publikum skal bruke et internasjonalt spåk: Engelsk


Her er adressen til et halvtimes program om mediehistorie:
http://tv.nrk.no/serie/alt-var-bedre-foer/mdfp13004412/sesong-1/episode-4
____________________________________________________________________________________
Oppgaven

Denne oppgaven skal løses individuelt.
Temaet skal være mediahistorierelaters.

Jeg skal lage min egen vinkling. (Problemstilling eller en mer spesifik undertittel)
Filmen skal ha en tittelside/ -sekvens og creditsekvens med kilder.

Jeg skal bruke Uke 15-17, alle mediefagstimer og engelsktimene i uke 16.
Filmens varighet: Ca 3-6 minutter.
Jeg skal skrive manus på engelsk (ca 300 ord), og jeg skal bruke min egen stemme på filmens lydspor.
Jeg skal skrive en refleksjon på engelsk om arbeidsprosessen og resultatet.

Jeg får 4 forskjellige karakterer denne perioden.
Engelsk muntlig, Engelsk skriftlig,
Medieproduksjon og Mediekommunikasjon.
____________________________________________________________________________________


Innlevering
Hva skal leveres?Når?Hvordan / format?
Blog-innlegg der du introduserer og forklarer oppgaven.Innen onsdag 10.04 kl 11.20.Publiseres på din fag-blog.
Blog-innlegg med din produksjonsplan.Innen onsdag 10.04 kl 15.00.Publiseres på din fag-blog.
Blog-innlegg med Tema og problemstilling/undertittel.Innen fredag 12.04 kl. 11.20.Publiseres på din fag-blog.
Blog-innlegg med Storyboard/- dreiebok. Innen onsdag 17.04 kl. 15.00Publiseres på din fag-blog.
Manus på engelsk.Innen torsdag 18.04 kl. 15.00.Oppgave på Itstearning.
Ferdig digital fortelling.Innen fredag 26.04 kl.11.20.Skolens hard-disk.
Refleksjon på engelsk.Innen fredag 26.04 kl.11.20.Oppgave på Itstearning.


____________________________________________________________________________________

Produksjonsplan
Uke 15:

Mandag - Fikk vite hva oppgaven gikk ut på.
Tirsdag - Tenke på hvordan jeg vil utarbeide oppgaven, og hvordan den skal produseres.
Onsdag - Skrive blogginnlegg der vi forklarer oppgaven, og skriver produksjonsplan.
Torsdag - Utvikle en idé, finne stoff anngående idéen og til manus.
Fredag - Blogginnlegg med tema og problemstiling/undertittel.

Uke 16:

Mandag - Jobbe med bilder og tekst, komme igang med manus.
Tirsdag - Jobbe med manuset på engelsk, variert ordforhold.
Onsdag - Blogginnlegg om storyboard/dreiebok.
Torsdag - Jobbe videre med manuset.
Fredag - Ferdiggjøre manuset, og jobbe videre med bilde.

Uke 17:

Mandag - Opptak av manuset. (Lydstudio 10.35 - 11.20) Legge opptak og bilder inn i Premiere.
Tirsdag - Redigering
Onsdag - Redigering
Torsdag - Redigering
Fredag - Ferdig digital fortelling, innlevering. Refleksjon på engelsk.

____________________________________________________________________________________


Min ide
Tema: Radioen i Norge under 2.verdenskrig
Problemstilling: Hvordan de kunne lytte til radioen når det var forbudt.

Jeg har tenkt å fortelle om hvordan tyskerene tok over alle medier. Jeg skal spesiellt fokusere på radioen. 
Jeg skal fortelle om hvordan norske heimer brukte radioen i skjul for å hørre radiosendinger fra London.

____________________________________________________________________________________



Storyboard

Storyborad er en oversikt over hvert bilde/visning, og hva som skal skje under det. 
Dette hjelper deg til å lettere forstå når du skal gjøre hva, for å spare tid og penger.

Ett storyboard kan fylles ut på denne måten:











____________________________________________________________________________________


Det ferdige resultatet:


The radio during World War 2

             








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar